Op weg richting Camping onder Parijs

Dit jaar geen we in maart al met de camper erop uit. Heerlijk weer een camperreis.

Door omstandigheden kan het niet op een ander tijdstip. We gaan altijd graag richting de zon.. mooi weer en water hoort vooral bij onze vakanties. Dus de camperreis kan beginnen!

In het voorjaar reizen we door een land en gaan we bezienswaardigheden bekijken. Maar ook een paar rustdagen vinden wij belangrijk. Dit is het moeilijk om een reis tevoren te plannen.. want waar is de zon? Het wordt dus toch Spanje en mogelijk Portugal. We vertrekken in een druilerig Nederland en 5 graden.

Toen we wisten dat het Spanje werd, wilden we proberen Madrid en Alhambra bezoeken. Vanuit de omgeving Beilen zijn we in 1 dag naar Parijs gereden. Omdat we Parijs  niet gingen bezoek besloten we niet op de city camping te gaan staan, maar op camping Paris Beautiful Village, Villiers-Sur-Orge.De camping ligt 20 km onder Parijs.

Deze is het hele jaar open. Voor een grote camper zijn de wegen/paden op de camping wel smal. De wc’s en douches worden opgeknapt. Het is er schoon en lekker nog de verwarming aan. We waren nog op tijd om op de camping in het zonnetje te zitten. Er is geen brood-service in de morgen. Maar de bakker is lopend te doen. We betaalden 25 euro voor een camper, met elektriciteit en twee volwassenen.

Een camperreis kan je ook maken door een camper te huren, in Nederland of elders in de wereld.

Richting Spanje – Orion

Vanuit de camping gaan we door via Bordeaux naar de Spaanse grens. Op camping Orion in het prachtige havenplaats Orion aan de uiteinde van de Pyreneeën .

We zagen ook een camperplaats in het dorp, maar wij staan het liefst op een camping. Uitzocht op de uitlopers van de Pyreneeën. En uitzicht op de haven. De camping is top. Grote plekken, goed sanitair, wifi is meer dan 100%, winkeltje voor bij de ingang en daar kan je hele dag ook vers brood halen. Het is een soort van cafe waar je in de ochtend ook kan ontbijten. Dit is echt een top locatie!

Na een heerlijk stuk warm stokbrood als ontbijt, zijn we via Burgos naar Madrid vertrokken. Via de tolwegen.

Madrid

Een prachtige route door de bergen en tunnels. Van mist tot zon, de tunnels door en dan weer bergen met sneeuw erop. Genoeg te kijken onderweg. Vooral de vele grote roofvogels? Waarom zo snel en lange dagen?

We houden er ook van om ergens wat langer te staan. Dus andere dagen wat sneller. Vanmorgen was het droog en niet te koud, onderweg door de bergen van wolken en 8 graden tot 23 graden in de zon.

In Madrid is het heerlijk warm en konden op de  camping nog even genieten. Lekker in de zonnetje met 22 graden. Dit mag zo de hele vakantie wel blijven….

We staan op camping Osuna in de stad. Deze is het hele jaar open. Je kan de was doen en drogen. Lekker douchen en nette toiletten. Voor heren en dames apart. De camping heeft vele leuke plekken met groen, vele met elektriciteit maar ook zonder. De plekken zijn afgebakend met houtstammen. Gemoedelijk ondanks het een city camping is.

Bij de receptie is een klein winkeltje, waar je vers brood en verse koffie kan kopen. Ik vergeet bijna de food-truck die bij de receptie staat voor lekker eten.  Even snel een hamburger, pincho, patatjes.. Voor 2 nachten met elektriciteit betaalden we 76 euro.

Madrid ontdekken

Na 8 minuten lopen van de camping waren we bij de Metro, lijn groen. Perfecte instructies van de camping, met een kaart van de metro-lijnen.Bij de metro is het goedkoopst een Metro-kaart ( zeg maar OV-Kaart) te kopen van 2,50 Euro. Daarop kan je voor 6,80 Euro 10 metro ritten downloaden. Dus 10 keer met de metro. Koop je een dagkaart per persoon, dan kost je dat 6,80 of 8 Euro per persoon.

Het is even uitzoeken maar je kan de kaart kopen met cashgeld in de automaat of met pin. Daarna de Metro in naar de halte Opera. Ongeveer 20 minuten en dan sta in je in midden Madrid.

Madrid is een statige stad. Het centrum heeft bijna alleen maar oude stijl gebouwen. Tevens staat Madrid bekend, natuurlijk als hoofdstad, maar ook als Museum stad. De bekende Opera en vele theaters. Het is een stad met een relaxte sfeer.  Je kan de stad prima ontdekken per fiets. Met je eigen fiets, maar er zijn ook tours met gids op de fiets.

Natuurlijk de wereldwijde bekende hop on hop off bussen. Die je langs alle bezienswaardigheden rijdt voor 20-25 Euro. Je stapt in of uit bij de 16 haltes.

Ondanks het half maart is, hebben we prachtig weer en hebben lekker op terrasje kunnen lunchen.

Camperstop Alegria Montanchez

Na een dag Madrid  zijn we in de buurt van Montanchez bij een Nederlandse kennis, die geëmigreerd was op bezoek geweest. Zo’n 3 uur rijden, ten zuid-westen, van Madrid.

Prachtige Regio Extremedura, een gebied waar veel vogelaars komen. Het gebeid grenst aan Portugal en heeft als hoofdstad Merida. Die regio beslaat maar liefst bij 42.000 km2 en heeft ongeveer 1,1 miljoen inwoners.

Als je het gebied wil ontdekken kan je vliegen naar Madrid of Sevilla. De natuur is daar extreem: veel kraanvogels, maar ook Spaanse keizersarend, vale gier en vele andere.

Merida is een oude Romeinse stad waar vele film opnamen zijn gemaakt, maar ook Vacers en Trujillo zijn steden waar je beslist heen moet. In de zomer kan het zinderend heet zijn en in de winter ook koud en nat.

We sliepen bij Yvon en Jos. Nederlanders die een geweldige camperstop hebben aangelegd. Het is netjes, helemaal af en gezellig. Dat kan je niet van alle camperstops zeggen. Voor 1 nacht met camper ,elektriciteit en 2 personen betaalden we 19 Euro. De plekken waren van gravel. Wc en douches waren netjes, er js een boeken ruilkast en brood service. De volgende morgen hangt een zak met je naam en een groet aan een haak. Hele fijne service. Op 1km ligt het van het dorpje. Dus makkelijk te lopen, om de pizzeria te bezoeken, te winkelen of rustig rond te wandelen.

Het is een omgeving met veel muurtjes, lage begroeiing en wandelpaden. Dus voor de wandelaars ook een perfecte omgeving voor een vakantie. Al zal het in de zomer te warm zijn. Het wordt makkelijk meer dat 40 graden.

Sevilla niet bekeken

Na een goede nacht in Montanchez besluiten via Sevilla naar Gibraltar ter reizen. Dus door naar Sevilla. Daar een gebeld met Camper Area    in Sevilla.

Wat een drama plek, vergeleken met de nacht ervoor. Achter een bedrijf was een afgebakend terrein omgetoverd voor een camperplek. Vele plekken geen elektriciteit, de gratis wifi op het terrein, bleek alleen te werken op 1 plek ( waarschijnlijk onder de router).

We hebben nog even buiten gezeten en wat gegeten, maar het begon al snel wat te regenen. Dit ging de hele nacht door.

We wilden de volgende morgen met de bus naar Sevilla. De bustijden stonden netjes op een lijstje, maar met grote letters stond erbij dat de bus mijn nooit op tijd kwam. Tevens waren de tijden van de bus terug naar de camping ook niet echt duidelijk. Het bleef hard regenen.

Helaas, ook in Gibraltar. Dus wat nu. Kijken op de weer-app zagen wij, dat hij in het Zuid-Oosten van Spanje de komende dagen het droger en warmer was. Dus vanuit Sevilla verder richting Murcia.

Fijne van een camperreis dat je je plannen zo kunt veranderen.

We zijn nog via Grenada gereden, omdat we problemen hadden met de satelliet schotel. Met behulp van locale mensen en wat telefoontjes naar Nederland is dat later door manlief opgelost.

Tegen 17 uur waren we in op de camping Camping Playa de Mazarron. We staan op een plek uitkijken over de Middellandse Zee. Met de Acsi kortingskaart betalen we 21 Euro per dag en daar komt de gebruikte elektriciteit overheen.De camping is groot, met verschillende grootes van plekken. Alle plaatsen hebben een mogelijkheid tot overkapping als het erg warm wordt in de zomer. Met onze camper, met airco en satellietschotel op het dak, kunnen we er makkelijk staan. Het zijn brede plaatsen met elektriciteit ( je betaalt voor het gebruik ) en water.

In deze periode van het jaar staan er veel mensen die wat ouder zijn en jonge mensen met kinderen. Een erg leuke sfeer. In de middag spelen velen jeu de boules. Er is een winkeltje en een zwembad. Deze was in maart al open. Vers brood haalden we elke morgen ongeveer 800 meter lopen van de plek van de camper bij de Spar. Een klein winkeltje in de straat bij de camping. Sta je achterop de camping bij het strand, kan je makkelijk via de boulevard naar de winkel. Het winkeltje is erg klein, maar een geweldig assortiment. Niet alleen aan veel vers vlees, groenten en brood, maar kon zelfs er sambal kopen. Het is gericht op de kampeerders, die uit vele landen komen.

In dit gedeelte van Spanje valt het op dat er veel Engelsen zijn. Maar natuurlijk ook veel Duitsers, Nederlanders en Fransen. Ook op deze camperreis in Zuid Oost Spanje valt het op dat er veel mensen overwinteren in dit gebied.

Mazarron

We hebben de directe omgeving met de motorscooter ontdekt. Elke dag even een andere kant op en het is toeristisch maar ook mooi. Brede stranden, soms ook met grote rots partijen in de zee. Vlak voor de haven ligt een klein eilandje.

Ons idee was om hier 2 a 3 dagen te blijven en dan door te reizen. Twee honderd kilometer verder. In verband met het komende Paasweekend toch maar eens wat telefoontjes gepleegd, maar alle campings waren vol geboekt. Een paar telefoontjes werden tientallen, maar geen plek. Dus naar de receptie van deze camping. Gelukkig kunnen we blijven. Zondag hebben we een plek meer noordelijker.

Voordat je met vakantie gaat of gaat reizen, informeer of zoek op het internet wanneer de feestdagen zijn het land en wanneer men vakantie heeft.

Tarragona

Heerlijk bij Tarragona nog aan het strand geweest. De busverbindingen rondom de stad zijn goed, zodat je makkelijk Tarragona kan bezoeken vanaf je camperplek of camping. Camperreis is ontspannend en je kan elk moment je schema aanpassen. Dat zie in deze reis.